پردازنده AMD چیست

شرکت ای ام دی در حدود نیم قرن پیش یعنی در سال 1969 شروع به کار کرد.این شرکت توسط جری سندرز با سرمایه اولیه 100 هزار دلار افتتاح شد.سندرز پیش از آن در شرکت فیرچایلد سمی‌کانداکتر (Fairchild Semiconductor) به عنوان بازاریاب مشغول به کار بود.همین طور این فرد نابغه به عنوان اولین مخترع مدار میکروچیپ شناخته می شود که پس از اینکه در این شرکت به مشکل برخورد کرد تصمیم گرفت به همراه گوردن مور اقدام به تاسیس شرکت ای ام دی کند.


ای ام دی یکی از قدیمی ترین برند های کامپیوتری در جهان است که همواره با اینتل در رقابت بوده است.اصلی ترین کار این شرکت تولید پردازنده بوده که همواره در این کار هم خود را موفق نشان داده است.
در سال 1970 اولین محصول شرکت
Amd به نام Am2501 شروع به کار کرد که در نوع خود نیز موفق بود. به علاوه پر فروش ترین محصول Amd در همان سال محصولی به نام Am2505 بود که یک ضرب کننده دودویی بود که در آن سال به عنوان سریع ترین مدل موجود در بازار شناخته شد.
شرکت
AMD اما پس از چند سال دچار سقوط شد و دیگر جزو دسته رقبای اینتل محسوب نمیشد که بالاخره با معرفی محصول زیبای خود Ryzen که با معماری AMD ZEN ساخته شد توانست دوباره این شرکت را احیا کند و پس از آن پردازنده های دیگر دوباره این شرکت را به عرصه رقابت با شرکت اینتل بر گرداندند.
تنها نقطه ضعفی که همواره بلای جان شرکت AMD بوده است در کنار توانایی خوب دمای بالای پردازنده های آن مشکل جدی بوده که همواره در پردازنده آنها قابل مشاهده بوده است و در اکثر پردازنده هایش به مشکل خورده است.در برخی از نسل ها سیستم AMD گفت شده از سیستم خنک کننده مایع کمک برده شده است در این سیستم برای گردش مایع مبرد برای کاهش دمای چیپ استفاده شده است.

پسوند حروف در سیستم های AMD

شرکت ای ام دی برای هر یک از محصولات خود پسوند خاصی دارد که هر یک از این پسوند ها نیز معنی خاص خودشان را دارا و اطلاعات مناسبی از نحوه عمل این سیستم عامل برای شما بیان می کند اما باید بیان کنیم این پسوند نویسی به یکی از نقطه قوت های سیستم عامل ای ام دی تبدیل شده است زیرا که اینتل برای همه سیستم عامل های خود این کار را انجام نمی دهد.
لازم است بدانید پردازنده هایی که در آن ها از پسوند استفاده نمی شود بیانگر پردازنده های استاندارد دسکتاپ هستند.در ادامه به بررسی پسوند های شرکت ای ام دی خواهیم پرداخت.

پسوند G

پسوند G تقریبا شبیه سیستم عامل های Corei اینتل است.این سری دارای پرزدانده های گرافیکی قوی AMD Radeon RX Vega را دارا هستند.

پسوند x

 در نام گذاری سیستم های ای ام دی معمولا نام سیستم هایی X گذاشته می شود که دارای پردازنده قوی باشند و بتوانند کارایی بالایی را از خود نشان دهند، همینطور این پردازنده دارای سرعت کلاک و مصرف بسیار بالایی نیز هستند

 

پسوند U

پسوند U معمولا برای آن دسته از پردازنده ها اختصاص پیدا می کند که دارای پردازنده های کم مصرفی هستند و همینطور مصرف کلاک کم، تولید گرمای کم و مصرف برق کمتر از دیگر ویژگی های این گروه است که می توان از آن ها نام برد.

پسوند H

پسوند H  که از سر واژه high performance گرفته شده معمولا به پردازنده هایی اختصاص دارد که سرعت کلاک بسیار بالایی را از خود نشان دهند و همینطور گرمای کمتری تولید کنند.این پردازنده معمولا بیشتر برای بزرگتر و با بازدهی بالا استفاده می شود.

پسوند T

پسوند T از سر واژه عبارت (Turbo) گرفته شده است و برای کار های سریعتر از این پردازنده بهتر می گیرند.پس عبارت های XT و HT به معنی سرعت بالای پردازنده است.

 

 شرکت INTEL چیست

اینتل مخفف "مدار مجتمع" است. اینتل کورپوریشن یک شرکت سهامی و شرکت چند ملیتی آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در سانتا کلارا ، کالیفرنیا ، در دره سیلیکون قرار دارد. توسط رابرت نويس اختراع شد. این یکی از پردازنده های گران قیمت است.همان طور که می دانید سی پی یو به عنوان مغز کامپیوتر شناخته می شود و داشتن یک پردازنده قدرتمند و درجه یک می تواند برای جلو بردن کار های شما خیلی مفید واقع شود.اینتل برای اولین بار در سال 1968 توسط رابرت نویس و گوردون مور راه اندازی شد.این شرکت در ابتدا به تولید ریز پردزانده اکس X86 پرداخت.اینتل همین طور در سال 1970 یکی از قوی ترین تراشه یعنی 8086 را به بازار فروش قطعات کامپیوتری راه اندازی کرد
 برای بسیاری از مشتریانی که بدنبال یک رایانه رومیزی یا لپ تاپ جدید هستند ، یکی از بزرگترین مهم ترین ویژگی که هر فردی برای خرید آنها باید در نظر بگیرد نوع پردازنده سیستم است. در خانواده CPU که بیشتر اوقات در سیستم ها بحث
می شوند نوع هسته آن است که عبارتند از
intel core i3، intel core i5، intel core i7 و intel core i9 است. همیشه پاسخ صریح و مشخصی وجود ندارد که که کدام از سیستم ها بهتر است و اغلب فقط به بودجه شما برمی گردد. اما دانستن موارد ضروری در مورد هر یک می تواند به شما در انتخاب هوشمندانه کمک کند. بیایید وارد تفاوت های اساسی Core i5و Core i7 شویم.همچنین توضیح دهنده Core i7در مقابل Core i9  بپردازیم.

معانی برخی حروف در پردازنده های اینتل

اینتل با ارائه انواع مدلی از پردازنده ها سهم بزرگی از بازار های داخل و خارج را در دست گرفته است.این مدل ها هر کدام با داشتن قابلیت های خاصی ویژگی های خاصی در اختیار کاربرانش قرار داده است.از جمله این مدل ها می توان به مواردی که در جدول زیر هست اشاره کرد.

حرف های انتهای مدل

توضیح

U

فوق کم مصرف

HQ

توان خوب پردازنده برای کار های گرافیکی

HK

توان خوب گرافیکی

K

کم مصرف بودن پردازنده

T

کم مصرف بودن پردازنده

S

کم مصرف بودن پردازنده

X

سرعت بالای پردازنده

Q

چهار هسته در پردازنده

M

کاربرد در گوشی های همراه

 

 

چند هسته برای من مناسب است

چند هسته بودن سیستم شما بسته به استفاده ای که از آن خواهید کرد متفاوت خواهد بود به زبان ساده، اگر همه موارد برابر باشند، یک سیستم مجهز بهCore
 i5
نسبت به رایانه مجهز به Core i7  هزینه کمتری خواهد داشت. Core i7 معمولاً برای انجام چند وظیفه ای ، کارهای ویرایش رسانه و ایجاد رسانه ، بازی های پیشرفته و بارهای شغلی بهتر است. اگرچه اغلب ، اختلاف قیمت اندک خواهد بود ، بنابراین ارزش دارد که سیستمی که می خواهید خریداری کنید یک سیستم عالی و مجهز باشد البته که برخی افراد فقط جنبه مالی این چیز هارا در نظر می گیرند.
هنگامی که از نرم افزاری استفاده می کنید که می تواند به اندازه هسته های خود از هسته استفاده کند ، هرچه تعداد هسته های بیشتری در پردازنده خود داشته باشید خب مشخصا این پردازنده هم سریعتر به کار خود می پردازد.


اما پردازنده هایی هم وجود دارد که از فناوری های خاصی پشتیبانی می کنند از جمله این فناوری turbo best است. Turbo best ویژگی است که اینتل برای نسل های زیادی در پردازنده های خود تعبیه کرده است. اساساً ، به بعضی از هسته های تراشه این امکان را می دهد که فقط در صورت نیاز به یک یا دو هسته سریعتر از سرعت پایه خود کار کنند (مانند زمانی که شما یک کار تک رشته ای را اجرا می کنید و می خواهید اکنون انجام شود). هر دو پردازنده Core i5 و
 
Core i7 از Turbo Boost استفاده می کنند ، پردازنده های Core i7 به طور کلی سرعت کلاک بالاتری را کسب می کنند.
تراشه های
Core i5 و Core i7 با انواع مختلفی از قابلیت های گرافیکی یکپارچه ارائه می شوند. قابلیت Iris Plus  در بسیاری از تراشه های نسل دهم موجود است. جدیدترین و عالی ترین گرافیک یکپارچه Iris Xe است که فقط در چند مدل Core i5 و Core i7 نسل یازدهم موجود است یکی از بهترین قابلیت هاست.

از جدیدترین مدل های cpu در بازار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·     Core i9 10900

·     Core i7 10700

·     Core i5 10600

·     Core i5 10500

·     Core i5 10400

·     Core i3 10320

·     Core i3 10300

·     Core i3 10100

کدام بهتر است AMD یا INTEL

برای روزمرگی به مانند تماشای Netflix و پاسخگویی به ایمیل ها ، پردازنده های Intel و AMD عملکردی کاملاً عالی به شما می دهند. اما در مورد بقیه اگر به دنبال کار با پردازنده خود برای انجام کارهای چند موضوعی فشرده مانند ویرایش یا رمزگذاری ویدیو یا فعالیت های چند وظیفه ای سنگین با دهها برگه مرورگر باز هستید ، پردازنده های AMD با توانایی بالا و مقرون به صرفه تر در تمام قیمت و طیف عملکرد خوبی دارند اما باید بیان کنیم که اینتل هم بد نیست.
اگر در حال کار و یا بازی روی سیستم کامپیوتری هستید ، پردازنده های
AMD Ryzen5000 همچنان بهترین گزینه هستند. از 5600X تا 5950X با توان قدرت ، بهترین عملکرد بازی و بهره وری را ارائه می دهند. در این بین گزینه های اینتل برای رقابت پذیری بیشتر مقرون به صرفه تر هستند که ارزش خرید خوبی نیز دارند اما برای انرژی خام  AMD پیشرو است.
اگر در حال خرید لپ تاپ هستید اوضاع کمی متفاوت است.
Tiger Lake اینتل بهترین گرافیک های پردازنده را ارائه می دهد و CPU های Comet Lake آن بسیار توانمند هستند. تراشه های Ryzen4000  با هسته های Zen2نیز بسیار شگفت آور و بسیار کارآمد هستند. اینتل در حال حاضر بر بوی تاچ موبایل نیز کار می کنداما پردازنده های آینده Ryzen5000  AMD می توان پیش بینی کرد در آینده فضای رقابتی خوبی به وجود می آورند.
به طور خلاصه باید بیان کنیم که اینتل عملکرد بهتری در حوزه پردازنده های رده بالا، قدرت خام بیشتر و تولید گرمای کمتر، عملکرد گرافیکی عالی و سرعت بیشتر در هنگام اورکلاک را دارا است در مقابل ای ام دی مقرون به صرفه است، تعداد هسته بالاتر عملکرد بهتر در پردازنده گرافیکی و اورکلاک را در پردازنده های پایین تر را دارا است.
خبر خوب این است که در بازار پردازنده ها واقعاً انتخاب بدی وجود ندارد
AMD و Intel هر دو عملکرد هایی خوبی از خود به نمایش گذاشتند بنابراین پردازنده ارزان تر و موجود در بازار و با اجزای پیدا شدنی در بازار می تواند گزینه ایده آل تری باشد.

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش کردیم برای شما درباره پردازنده اینتل و ای ام دی به طور خلاصه توضیح دهیم و بیان کنیم این دو شرکت که کارشان تولید و طراحی پردازنده های پرقدرت است را برای شما بیان کنیم و همینطور این دو رقیب را با شما بررسی کردیم که بسته به نیاز شما کدام یک می تواند گزینه بهتری برای شما باشد.به علاوه برای تلاش کردیم در این مقاله بگوییم پسوند آخر بر روی پردازنده هر دو شرکت به چه معنایی است که امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.توصیه می کنیم اگر اطلاعات چندان درباره پردازنده ها ندارید و می خواهید سیستم مورد نیاز خودتان را بیابید حتما این مقاله با دقت مطالعه و سپس تصمیم به خرید سیستم عامل بگیرید زیرا ممکن است با صرفه هزینه زیاد نه تنها نتوانید سیستم مورد نیاز خود را خریداری کنید بلکه سرمایه خود را از دست بدهید.